Femstjärniga recensioner på Trustpilot – utan en enda riktig kund. Resumé kan nu avslöja hur förfalskade recensioner enkelt kan köpas och publiceras på en plattform som garanterar att varje omdöme är skrivet av en äkta konsument.
Hur trovärdiga är egentligen de ifyllda stjärnorna som du möter på recensionssajter som Trustpilot? Ett högt betyg kan göra avgörande skillnad för en konsument som vacklar inför ett köp. Enligt en artikel från Harvard Business Review läser hela 98 procent av konsumenterna recensioner innan de gör ett köp online. Men företag som skrytsamt vill visa upp sitt höga omdöme i sin marknadsföring har ofta kommentarer på sociala medier som inte är lika positiva. Bakom de höga betygen döljer sig en växande marknad för fejkade omdömen – en industri där det går att köpa sig ett gott rykte på bara några minuter. Detta avslöjar en grupp journaliststudenter vid Mittuniversitetet, som publiceras på dcase.se.
Många konsumenter har för vana att läsa igenom produktrecensioner online innan de genomför köp. Men det finns också viss skepticism.
– Man vill gärna få en ärlig bild av det man köper oavsett om det är bra eller dåligt. Man vill ju inte bli lurad att köpa någonting. Man vill ju veta att man får det man lägger pengar på, säger en van onlineshoppare.
Med hjälp av artificiell intelligens skapar vi ett fejkat företag som vi väljer att kalla för Pixelios”, ett företag som säljer digital produktion. Vi skapar en hemsida, en Facebooksida och en krypterad mejladress så Pixelios inte går att spåra till oss. Vi vänder oss sedan till personer världen över som erbjuder sig att skriva recensioner mot betalning.
I ett forum hittar vi en person som skriver att han säljer sådana. När vi kontaktar honom visar det sig att han befinner sig i Kenya och direktöversätter sina meddelanden till oss. Han vill ha sju dollar per recension men erbjuder sig att skriva några gratisprov. Bara inom en timme finns vi på Trustpilot med en mycket positiv recension.
Ytterligare någon timme senare kommer den andra recensionen.
Resultatet blir slående. På kort tid har vårt påhittade företag fått fina omdömen och nått 4,1 av 5 möjliga stjärnor i gradering på Trustpilot – trots att vi aldrig haft några riktiga kunder.
Trustpilot-recensenten blir girig och vill att vi ska betala honom via Paypal. I ett mejl skriver han:
“Jag är inte svensk, jag är kenyan. Jag ger dig 5 recensioner gratis. Men för att jag ska fortsätta producera recensioner måste du först betala för de första 5. Ladda bara in pengarna på Paypal $37,5. Du har fått de fem recensionerna men jag har inte fått några pengar. Det är ett avtalsbrott, orättvis berikning och bedrägeri.”
I jakt på fler recensioner går vi med i olika Facebookgrupper för personer som vill sälja och köpa recensioner. Som Blocket.se, fast för recensioner. Alla annonsörer utger sig för att vara professionella recensionsskribenter som kan lyfta ett företags omdöme snabbt.
När vi ber om hjälp tar det bara någon minut innan kommentarsfältet fylls. Flera personer kommenterar och skriver till oss privat och vill skriva recensioner åt oss.
– Jag kan hjälpa till med verifierade eller icke verifierade recensioner. Hur mycket vill du ha? skriver en av säljarna.
Säljarna använder sig av VPN, vilket gör att de kan låtsas befinna sig där företaget önskar att de påhittade kunder finns.. Sedan skapar de olika mejladresser – en metod för att byta identitet. En recensionsskribent förklarar att de arbetar i grupp på nätterna och skriver recensioner åt företag runt om i världen.
– Jag kan hjälpa dig inatt när jag kommer till kontoret.
Vi frågar hur det kommer sig att han arbetar på natten, han svarar.
– Vi har kunder runt hela världen, därför arbetar vi på natten. Vi är en grupp på fem personer som agerar som ett företag. Vi arbetar ifrån Multan, som är en stad i Pakistan. Du kan lita på mig, jag har gjort det här förut, skriver han.
Konsumentverket är tillsynsmyndighet för marknadsföring, dit falska recensioner hör. Vi har upprepade gånger försökt få kontakt med myndigheten för att fråga hur de utreder misstänkta kundrecensioner, men utan resultat. Ingen på Konsumentverket tycks kunna svara på hur de arbetar för att motverka fenomenet. Men de kunde svara på de juridiska frågorna.
– Det är olagligt att använda falska konsumentrecensioner. Det står i strid med marknadsföringslagen, det får man inte ha, säger Johanna Persson som är jurist på Konsumentverket.
Trustpilot beskriver sig ofta och gärna som en plattform som man kan lita på. Bland annat marknadsför sig företaget så här på sin egen sajt: ”Vårt mål är att symbolisera förtroendet världen över – genom att göra det möjligt för konsumenter att handla tryggt och hjälpa företag att förbättra sin verksamhet”. Varje år publicerar företaget dessutom en så kallad transparensrapport, för att skryta om vilka åtgärder det vidtar för att ”skydda och främja förtroende online”.
Under 2022 trädde en ny EU-lag i kraft. Lagen innebär ansvar på företag och recensionssajter som Trustpilot att de behöver tydligt visa att omdömen kommer från verkliga kunder. Trustpilot skriver själv att företaget anpassar sig efter lagen och arbetar mot falska omdömen. De förklarar även att de har ett ”hängivet team och sofistikerad teknologi” för att motverka falska recensioner. De analyserar över 100 000 omdömen om dagen – men det tycks uppenbarligen inte räcka.
FAKTA: Fler exempel på fejkade omdömen
Ett av de mer omdiskuterade exemplen ägde rum 2017, då författaren Oobah Butler skapade den fiktiva restaurangen ”The Shed at Dulwich”, som genom fejkade recensioner snabbt blev den högst rankade restaurangen i London på Tripadvisor. Detta trots att restaurangen aldrig någonsin hade serverat en enda måltid.
Två år senare släppte Oobah Butler boken ”How to Bullshit Your Way To Number 1”, vilket snabbt blev en bästsäljare. Även dokumentären ”How to Become Tripadvisors #1 fake restaurant” skildrar testet.
Den här artikeln är en sampublicering med Resumé.