Recensionssajten försvarar sig om deras kamp mot falska recensioner. – ”Vi är medvetna om att problemet finns på hela internet, även hos oss. Det är en ständig utmaning.”
Via ett påhittat företag som kallas Pixelios kontaktar vi personer runt hela världen som skriver fejkade och olagliga recensioner på Trustpilot. Ganska snabbt lyckas vi uppnå ett toppbetyg, utan en enda verklig kund.
Att få till en intervju med någon ansvarig person hos Trustpilot visar sig däremot vara mycket svårare än vi trodde. När vi försöker kontakta deras huvudkontor som ligger i Köpenhamn möts vi av en telefonsvarare som säger att man ska höra av sig på mejl.
När vi till slut får kontakt och förklarar vad vi har gjort blir företaget genast ifrågasättande.
”Kan du snälla skriva vad det här fejkade företaget heter?”, skriver en presskontakt vid Trustpilot.
Vi vill ha svar på våra frågor och väljer därför att inte berätta något för presskontakten. Vi skickar istället ett mejl med frågor till deras support och efter några timmar får vi svar.
– Vi förstår att ni undersöker hur enkelt det är att publicera falska omdömen på vår plattform, särskilt med tanke på er framgång med att uppnå ett högt betyg utan riktiga kunder. Vi tar detta på största allvar, skriver Shoroq som sitter med i Trustpilots granskningsteam för innehåll.
På Trustpilots hemsida skriver företaget att de ständigt arbetar med att bekämpa falska kundrecensioner, Shoroq fortsätter.
– Vi använder ett avancerat system för att upptäcka bedrägerier. Det sköts både automatiskt och manuellt. Vi förlitar oss på att personer rapporterar misstänkta recensioner och vi uppmuntrar omdömeslämnare att verifiera sin identitet, skriver han.
Trustpilot uppger att deras system analyserar varje enskilt omdöme för att upptäcka mönster som tyder på bedrägeri. Ett omdöme flaggas direkt om det fastnar i deras filter – men Pixelios fastnade inte.
Är ni medvetna om att den här marknaden finns?
– Ja, vi är medvetna om att problemet med falska omdömen finns på hela internet, även på vår plattform. Det är en ständig utmaning som vi aktivt arbetar mot, skriver han.
Han skriver att Trustpilot känner till lagstiftningen kring falska och vilseledande omdömen samt att företaget gör sitt yttersta för att hålla sig till lagen.
– Det är oroväckande att höra om ditt påhittade företag, och att ni med hjälp av personer som säljer recensioner lyckats nå ett så högt omdöme. Det belyser den ständiga utmaningen med att motverka personer som försöker manipulera recensionssajter som vi. Även om vi vill förhindra detta, kan folk hitta sätt att kringgå våra första kontroller. Ditt experiment ger värdefulla insikter i dessa sårbarheter.
Men det här innebär att Trustpilots system mot falska recensioner inte fungerar. Vad säger du om det?
– Inget system är idiotsäkert. Men vi håller inte med om att vårt system inte fungerar. Det upptäcker och tar bort ett stort antal falska omdömen. Men, som ditt experiment visar, förekommer försök till manipulation och vi utvecklar ständigt våra metoder för att identifiera och ta bort dessa ännu mer effektivt. Eran undersökning är värdefull för vårt fortsatta arbete med att förbättra upptäckten av falska omdömen.
Fakta: Så ser lagen ut
Under 2022 trädde en ny EU-lag i kraft. Lagen innebär ansvar på företag och recensionssajter som Trustpilot att de behöver tydligt visa att omdömen kommer från verkliga kunder. Om ett företag bryter mot marknadsföringslagen i Sverige kommer det att utredas av Konsumentverket. Det kan leda till att man får höga böter eller i värsta fall att verksamheten kan förbjudas viss marknadsföring. Även att de tvingas lämna information om sin marknadsföring i framtiden.