Signalerna från mobilen är det enda som hörs i det lilla rummet på campus. Vi sitter spända i väntan på svar. Första samtalet går till telefonsvararen, andra samtalet likaså. Efter några signaler in på det tredje försöket lyfts telefonen på den andra änden. Det är Robin Olenius, presskontakt på spelbolaget Betsson, som svarar i telefonen. Vi kontaktar honom för att få svar på några frågor gällande spelansvar.

Hur arbetar ni för att bekämpa problematiskt spelande hos era användare?

— Det är spelarna själva som bestämmer över sitt spelande och gör sina egna val. I Sverige har spelföretag ansvar för att hjälpa kunder att kontrollera sitt spelande så att kunderna inte får spelproblem, säger Robin.

Enligt omsorgsplikten ska ett licensierat spelföretag skydda spelaren från ett överdrivet spelande och att hjälpa dem att minska det. 

Betsson genomför analyser av kundernas insättningsgränser, in- och uttag, speldata samt förlust- och vinsthistorik. Kunder som uppvisar ett ohälsosamt spelande kontaktas. Enligt Betsson visar det sig att proaktiva kontakter med kunder som spelar riskfyllt ger effekt och leder till att deras spelande minskar.

Hur kan ni inte ha koll på att spelare förlorar miljontals kronor?

— En snittkund hos Betsson spelar för ett par hundralappar i månaden. Hur mycket pengar man kan spela för beror helt på hur mycket pengar man har. Spelansvaret handlar framförallt om att ha rutiner och processer på plats så att enskilda individers avvikelser upptäcks. Betsson har så kallade KYC (know you customer) rutiner. Där genomförs bland annat rimlighets- och riskbedömningar och inkomstkontroller. Däribland ingår även ett team som arbetar med frågor kopplade till ansvarsfullt spelande, säger han.

Flertal personer säger att ni inte gör tillräckligt för att hjälpa era kunder som visar tydliga tecken på problematiskt spelande, vad har ni att säga om det?

— Vi tjänar inte på att våra kunder hamnar i svårigheter, snarare tvärtom. Det ligger i vårt intresse att kunderna har trevligt och spelar på en nivå som är hälsosam för dem under en längre tid, säger han.

Robin Olenius, presskontakt på Betsson.

Era kunder söker hjälp för att de mår psykiskt dåligt på grund av att de sitter fast i ert bolag och kan inte sluta spela, vad säger ni om det?

— Kunder som är spelberoende ska inte spela. Kunder kan själva stänga av sig, eller så stänger vi av kunden från att spela. Vidare finns Spelpaus.se, som är en branschöverskridande självavstängningsfunktion som hanteras av Spelinspektionen. Du kan inte välja att stänga av dig från en viss spelform. En avstängning går inte att ångra, ändra eller avsluta i förtid, säger Robin.

Betsson är ett av de omkring 100 licensierade spelbolagen i Sverige. Vi har kontaktat andra spelbolag i hopp om att få svar på frågor kopplade till spelansvar. Vi har frågat kundtjänst om nummer till personer som sitter på kunskap inom spelbolagens ansvarstagande, men har blivit hänvisade till olika mailadresser. Vi har sökt svar via mail men har inte fått några svar.

Juridiken inom spelmarknaden

När det kommer till den juridiska delen så finns det vissa aspekter inom spelmarknaden som kan skapa en gråzon hur mycket ansvar man kan lägga på spelbolagen. En av dessa är att spelbolagen ska ha ett rättsligt ansvar att stoppa en spelare. Problemet som är då är att personen måste vara diagnostiserad som spelberoende under tiden som personen spelar. 

Jörgen Hettne är en professor på Lunds universitet. Han var nyligen juridiskt ombud till en person som stämde Betsson efter att ha spelat bort närmare fem miljoner kronor. Han pratar om att de flesta inte har förståelse för att de är spelberoende och kommer därför inte gå till en läkare för att få ett intyg eller bli diagnostiserad. Det kommer i de flesta fall ske under behandlingen och man kan titta på sitt beteende för att sedan prata med en läkare som kan undersöka saken. 

— Det är det vi tycker är fel i domen. Att anledningen till att vi inte vann var att han inte var diagnostiserad som spelberoende medan han spelade, säger han.

Stäng av dig från spel

En annan sak som spelbolagen ofta refererar till är Spelpaus.se. Något som många inte tänker på är att man själv kan välja sitt maxtak. Om man är spelberoende finns det då stor risk att det inte hjälper.

— Det blir nästan att man lägger över ansvaret på spelaren och säger ”du kunde sätta egna gränser så det är ditt eget fel”, säger Jörgen Hettne.

Man kan säga att spelpaus är designad mer för personer som spelar på en mer vanlig nivå men vill bevaka sin ekonomi. Om man verkligen är spelberoende så finns det stor risk att man inte kommer sätta stopp för sig själv.

— Det ligger i sjukdomens natur på något sätt att det aldrig kommer att funka, säger Jörgen Hettne.

Philip Mårtensson fick ni läsa om i del två

Philip pratar om att det finns en omsorgsplikt på plats, att spelmarknaden har ansvar att definiera spelmissbrukare. Men då det inte finns någon praxis på vad det faktiskt innebär så blir det väldigt svårt att driva en rättslig process mot spelbolagen då de kan neka att de visste att en specifik person var spelmissbrukare.

Något som Philip Mårtensson pratar om är på ett liknande spår. Han pratar om att det finns en omsorgsplikt på plats, att spelmarknaden har ansvar att definiera spelmissbrukare. Men då det inte finns någon praxis på vad det faktiskt innebär så blir det väldigt svårt att driva en rättslig process mot spelbolagen då de kan neka att de visste att en specifik person var spelmissbrukare.

Han pratar också om hur det finns kryphål i hur spelbolagen kan marknadsföra sina sidor. Spellagen säger att reklamen ska vara måttfull och inte rikta sig till minderåriga. Det finns sätt att kunna gå runt lagstiftningarna eftersom det finns otydliga riktlinjer inom dem.

— Man har bland annat sagt att marknadsföringen ska vara hoppfull utan att definiera hoppfullhet, säger Philip Mårtensson.

I nästa del: Tillfriskandet från ett spelberoende.

Text: Leonard Lähteenmäki, Johan Eriksson Norberg och Felicia Güven